Те, чим я живу


Директоре! Якщо ти нічого не створив своїми руками, своєю головою, то можеш хоч тричі сповідати найчудовіші теорії та концепції, мати добре серце та старанність на межі божевілля – все буде даремно і кінець кінцем піде прахом.
Якщо Ви відвідаєте будь-який навчальний заклад, то неодмінно від його керівника ви почуєте: "У нас дійсно дуже гарна школа. Я її люблю, як власну родину. Тут у душевній та духовній атмосфері уваги й доброзичливості працює та навчається дружний, професійно і по-людяному міцний колектив однодумців - учнів-учителів-батьків. Кожний відчуває себе його часткою". Приємно, що це не шаблонні фрази, бо для директора школи дуже важливо, щоб саме його заклад був найкращим.
Директор школи… Я часто задумуюсь над цими словами. Хто він є на сьогодні - менеджер складного колективу, який працює на себе чи на соціальне замовлення, керівник, який створює комфорт для роботи та навчання, а,  можливо, людина, яка навпаки гальмує сучасний процес освіти заради власних амбіцій? Сьогодні, працюючи в рідній школі керівником, я розумію, що, зайвих людей серед директорів шкіл не зустрінеш, бо про престижність посади сьогодні не підтверджує  ні наша  заробітна платня, ні 24-годинний робочий день, ні погляди соціуму, який вимагає достойні умови для сучасного навчання, виховання та життєдіяльності. Як створити оазис, де хочеться працювати та вчитись при нестабільності економічних та соціально-політичних умов у державі?
Кожний директор школи - це не тільки особистість, це, перш за все, людина мудра, творча, молода душею, здатна систематично навчатись для створення авторитету не лише власного, але й авторитету всього складного шкільного колективу.  Та вже ж і правда, кому, як не нам директорам, кожної хвилини треба проявляти почуття гумору, яке єдине сьогодні може щиро підтримати в будь-якій ситуації, та кмітливість, без якої неможливо розв'язати іноді абсурдних театральних вистав життя: опалення економити,  світло вимкнули, дах у аварійному стані, навчальна база завжди відстає від запитів суспільства в зв'язку з систематичною відсутністю грошей у бюджеті країни, карантин "звалює з ніг" дітей і дорослих... А потім такі результати навчання через декілька років випливають у найнезвичайніших ситуаціях, законах, особистостях, а ми питаємо: "Чому це так виходить, і хто ж винен?"
За період роботи в школі, переживаючи різноманітні випадки, прагну сформувати мозаїчний портрет сучасного директора школи: неординарність, авторитетність та щирість душі; врівноваженість та жіноча мудрість у роботі зі спонсорами; молодеча працездатність; постійний пошук важелів, що допомагають вертітись світу навколо них;   поєднання тонкої душевної натури з твердістю духу; уміння розгледіти таланти в будь-якій дитині, дати їй можливість утвердитьсь як особистості; оптимізм і розуміння того, що для людини нічого неможливого не існує . Цей портрет можна домальовувати та вдосконалювати безупинно, але  я розумію, що за ним стоять не різнокольорові фарби й розхожі фрази, а долі, особистості, майбуття. І від єдності любові до школи та дітей залежать виступи буттєвого життя директора,  і не на сцені, а ... Шекспірівське "Весь світ - театр, і люди в ньому - актори" тільки тоді зможе розкрити найкращі боки людського існування, коли театральне життя сповниться добром, любов'ю, щирістю. Отож, вибір - бути директором і гідно прогнозувати та відповідати за власний вибір - це справа не випадкових людей...
Рідна школа – це головна основа національного життя держави, основа рідної школи – національне виховання. Національне виховання – це  виховання на звичаях та традиціях рідного народу , школи,  адже ми представники українського народу, які  втілюють волелюбний національний характер, відображають його потреби, інтереси, прагнення  і  створюють самобутню і високоефективну, близьку до європейської, національну систему освіти і виховання,  яку впровадить у свою роботу колектив Нашої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені С.М.Раєвського.
Програма модернізації освіти в Україні в  цілому  передбачає і реформування сільської школи.    Конкретні орієнтири розвитку школи на селі спрямовані насамперед на забезпечення доступності сільських дітей до якісної освіти. Але ці навчальні проблеми не можна вирішити лише створенням  належної матеріальної бази, бо головною фігурою у реформуванні освіти є учитель. І від того, якими сучасними досягненнями педагогічної науки, інноваційними технологіями володіє учитель, великою мірою залежатиме успіх і позитивні зміни в сільській школі.    Наша школа узяла курс на створення інформаційних, науково-методичних, організаційно-педагогічних умов для безперервного, системного підвищення кваліфікації і професійно-особистісного росту педагогічних  кадрів. Враховуючи зміни у змісті освіти, практичну реалізацію особистісно-орієнтованого навчання, впровадження в навчальний процес сучасних педагогічних технологій, наявність варіативних програм, підручників, навчально-методичних комплексів, інноваційні процеси в освіті, адаптуємося до змін у системі освіти, змінюємо підходи до організації методичної роботи. Відпрацьовуємо гнучку діяльність методичної служби і структуру роботи з педкадрами, добираючи сучасні інтерактивні форми роботи
Основою сучасної педагогічної стратегії важаю формування принципово іншого образу школи, її неповторного обличчя. Для цього намагаюсь уникнути одноманітності у шкільному житті. Одночасно зберігаю розумного учня та підтримую творчого вчителя. В освітньому закладі, як директор, прагну створити максимально комфортні умови життєдіяльності, що сприяють формуванню ситуації успіху, що,  в свою чергу, пробуджує свідому мотивацію до самовдосконалення, саморозвитку, самореалізації  кожної особистості. Впевнена,  що сучасна школа  має стати школою успіху, де кожен учасник навчально-виховного процесу  бачить підтримку і розуміння, має стимул для творчого зростання, вірить у власні сили. Я переконана у тому, що тільки успішний вчитель може виховати успішного учня, який згодом стане успішним громадянином суспільства, держави.
 Разом із колективом визначаю стиль навчального закладу, морально-психологічний клімат у ньому, залучаю колектив, управлінську команду до творчої діяльності. Моє найвище бажання, як  управлінця – робота у злагодженій команді. Прислухаюся до порад, не боюсь довіряти людям, намагаюсь грамотно делегувати повноваження підлеглим, прагну вчасно
помічати і відзначати внесок кожного у загальну справу.              
 За роки роботи на посаді директора школи очолюваний мною колектив зміг  зберегти і примножити кращі традиції закладу, сповідуючи принцип: «Наша  школа – завжди найкраща». Разом з тим, школа вийшла на новий рівень досягнень. Забезпечено розвиток організації та оновлення закладу як у цілому, так і окремих його систем.
Задля досягнення поставлених завдань,  у власній управлінській діяльності, як директор школи, у своїй роботі керуюся  такими основними засадами:
Директор має підпорядковувати своє життя меті школи, лише їй притаманним суті та духові.
Альтруїзм – одне з головних якостей керівника.
Служіння школі, а через неї Богові і Батьківщині – дороговказ всієї роботи керівника.
Треба вірити в кінцеву мету і мати мужність долати перешкоди на шляху до неї.
Директор має сам бути вчителем-професіоналом.
Директор має викликати довіру і почуття надійності, інакше він будує «замок на піску».
Директор дбає про формування у членів колективу відчуття приналежності до свого закладу, почуття шкільного патріотизму.
Рахую, що за роки перебування на посаді директора у школі пройшли вагомі зміни.
1. Побудовано газову котельню, замінено всі труби паливної системи, газифіковано школу.
2. Побудовано зовнішній та внутрішній туалети.
3. Замінено по школі  21 вікно.
4. Замінено 12 дверей до класних кімнат та кабінетів.
5. Оформлено «Світлицю українського побуту»,  кімнату «Калейдоскоп шкільного життя»,  переоформлено Зал Бойової Слави.
6. По вісх класних кімнатах проведено сучасні  ремонти.
7. Придбано за позабюджетні кошти музичний центр, 2 DVD – карооке,  колонки до музичної апаратури, мікрохвильову піч, телевізор, один персональний комп’ютер.
   Школа війшла в 2010 році до списку кращих сільських шкіл області.
Завдяки керівній діяльності начальний заклад має свої особливості:
- Впровадження моделі навчального закладу: Модель школи звичаїв та традицій.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
- Розроблено та впроваджується  концепції розвитку закладу.
- Використання інтерактивних проектних методів в управлінській діяльності, у проведенні педагогічних рад, всіх форм методичної роботи.
- Педагогічний колектив працює над реалізацією науково-методичної проблеми.
       -  Практичне використання інтегрованої моделі впровадження сучасних інноваційних технологій у навчально- виховний процес.                      
- Широка мережа факультативів, спецкурсів, курсів за вибором, гуртків.
- Розробка і впровадження адаптивних авторських програм,
- Система психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу.
- Реалізація освітніх  програм «Крок за кроком», «Школа проти СНІДУ», «Рівний – рівному» та інших.
- Впровадження сучасних інформаційних  технології у навчально- виховний процес,  у методичну роботу, управлінську діяльність.
- Розробка і втілення в життя комплексно-цільових  програм                   «Учитель», «Творча обдарованість»,  Програма інформатизації навчального закладу,   Програма матеріально – технічного розвитку.
- Нові підходи до викладання навчальних предметів, застосування нових форм та прийомів контролю знань, розвиток індивідуальних здібностей і обдаровань дітей, особистісний розвиток вчителя і учня, створення ситуації успіху.
- Перші кроки в публікації творчих доробок  вчителів у всеукраїнських педагогічних виданнях,
- Створення творчих портфоліо, методичних доробок, міні-підручників, презентації тощо.
- Проведення  відкритих  уроків і заходів, майстер-класів,  семінарів для колег із району.
-Впровадження сучасної моделі учнівського самоврядування
- Робота Музею  історії села                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
- Впровадження програми застосування комунікативних технологій у НВП «Intel@ Навчання для майбутнього».
   Головне – школа не відстає від суспільного прогресу, рухається і розвивається у руслі нових потреб і вимог реформування освіти.
Управління  Нашою школою здійснюється згідно річного плану роботи школи, плану внутрішкільного контролю та календарних планів вчителів-предметників і планів виховної роботи класних керівників. Така система планування, що відпрацьована у школі і заснована на взаємодії всіх ланок, підрозділів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує координацію їх діяльності, єдність вимог, контролю та взаємоконтролю в процесі роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню навчально-виховного процесу й забезпечує планомірний розвиток школи.
  У навчальному закладі в наявності усі нормативно-правові документи, що регламентують діяльність загальноосвітнього навчального закладу. З підключенням школи до мережі Інтернет стало можливим користуватися матеріалами сайтів Міністерства освіти і науки України, головного управління освіти, сайтами обласного інституту  післядипломної освіти, інших закладів освіти, що дає можливість оперативно й мобільно користуватися достовірною інформацією вчителям і адміністрації школи, вчасно знайомитися з новими документами та, навіть, їх проектами.
  Контроль - це важлива, складна та об’єктивно необхідна функція управління. У школі ефективність здійснення контролю зумовлює якість реальних і подальше прогнозування бажаних показників розвитку закладу освіти, його навчально-виховного процесу та діяльності всього шкільного колективу. Контроль дозволяє тримати в полі зору управління найважливіші питання школи, своєчасно реагувати на відхилення від норми та на негативні явища, знаходити невикористані резерви, підтримувати оптимально трудову атмосферу в колективі. У школі адміністрацією використовується багато різних форм контролю за станом навчально-виховного процесу і , в першу чергу, таких традиційних як вивчення викладання стану предметів та виконання навчальних планів та программ, перевірка класних журналів, щоденників поведінки, тощо. Під час здійснення внутрішньошкільного контролю за рівнем викладання навчальних предметів   використовуються діагностичні картки аналізу та вивчення стану викладання предметів з використанням комп’ютера. Аналіз результатів внутрішньошкільного контролю знаходить відображення у рішеннях педагогічної ради школи, відповідних наказах по навчальному закладу. Крім контролю за рівнем знань та навчальних досягнень учнів проводяться систематичні дослідження стану відвідування занять та стану навчальної дисципліни. За результатами моніторингу адміністрація школи приймає певні управлінські рішення щодо конкретних учителів та учнів.
  Враховуючи сучасні вимоги, стиль керівництва Нашою школою більш близький до демократичного, так як більшість рішень приймаються на основі врахування думки колективу й інтересів справи, створюється такий мікроклімат, коли успіхи кожного сприймаються позитивно, ініціатива й самостійність підтримується, повноваження делегуються. Я прагну у роботі з працівниками дотримуватись партнерського стилю керівництва. Проблеми обговорюються й виробляються різні варіанти рішення, з них обирається найбільш оптимальний, затверджується і в подальшому здійснюється. Основними формами спілкування є наради, індивідуальні бесіди, інформування. Контроль здійснюється не заради пошуку винних, а заради позитивного кінцевого результату. На моє переконання, завдяки такому стилю керівництва у школі залишається мінімум агресивності, наявне творче вирішення справ; переважають такі методи керівництва як порада, особистий приклад, похвала; ставлення до людей – шанобливе, вимогливість поєднується із справедливістю, спілкування ввічливе, поважливе, рідко з наказом. У зв'язку з цим я надаю колегам більше самостійності, відповідної їхній кваліфікації і характеру роботи, створюю необхідні умови для самореалізації. У кожному зі своїх підлеглих бачу, насамперед, особистість у всьому розмаїтті її людських якостей і властивостей. Таких якостей у адміністративній роботі вимагаю не тільки від себе, а й від своїх заступників.
Вважаю,  що не менш важливою проблемою є проблема формування, становлення творчого вчителя, який спроможний вибудувати індивідуальну модель роботи з кожним учнем, розвинути його загальні здібності. Адже від особистості вчителя залежить обличчя майбутньої школи. Від особистісних якостей учителя та рівня його підготовки залежить не лише якість шкільної освіти, а й рівень духовної культури суспільства, утвердження демократичних цінностей і процесів, що відбуваються в країні. В колективі зроблено спробу скласти професійний портрет Учителя школи майбутнього, його інноваційний характер; сміливість у відстоюванні своїх творчих ідей; вдале поєднання власних творчих пошуків із відомими педагогічними технологіями; уміння налаштувати учнівський колектив на неперервну цікаву роботу, що обов'язково дає результат; постійний пошук кращих рис учня, спрямування їх на зростання особистості і учнівського колективу.
  Звітуючись перед громадськістю села, завжди відмічаю,, що з давніх-давен Школу поставили українці в один ряд із таким словами, що рівноцінні життю: мама, Україна, рідня, мова, Батьківщина. Як Церква ростить віру в Бога, так Школа плекає розум і душу нації. Сьогодні думати про Україну означає думати про кожну особистість, про її успішність. Саме тому успішність школи, в успіхах її учнів, вчителів, у високій оцінці батьків, громадськості села і району. Вся Наша школа пронизана духом інтелекту і творчості, духом добра і людяності, що панує над Школою звичаїв та трдицій. Наша школа  покликана сприяти становленню особистості як творця і формуванню комплексу продуктивних умінь. Головною метою моделі є виявлення і розвиток індивідуальної особистості кожного учня, формування духовно багатої, вільної, фізично здорової, творчо думаючої особистості, що володіє міцними і глибокими знаннями з базових дисциплін, вивчає та впроваджує в життя звичаї та трдиції українського народу.
Намагаюсь протягом всіх років прокласти свою стежину до Собору дитячої душі. За пять років перебуванняна посаді зроблено чимало, і хоча за обрієм фінал ледве  видніється, колектив школи, вірить, що прийде туди, де душі сіяють промінням розуму, добра і любові. Сьогодні вони діти, а завтра – народ держави Україна!
Школа повинна стати найважливішим фактором гуманізації суспільно-економічних відносин, формування нових, сучасних жит¬тєвих установок особистості. Українська школа покликана сьогодні створювати умови для розвитку і саморозвитку особистості учня, а як директор повинна створити разом з колективом умови для адап¬тації нашого учня в сучасному динамічному світі  інформаційних технологій. Це завдання вирішити під силу лише коли  не тільки завантажувати пам'ять учнів технічними знаннями, а й формувати компе¬тентності учнів. Формування компетентностей учнів зумовлене не лише реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, а й по-шуком адекватних методів та технологій на¬вчання.  Тому всю роботу педагогічний колектив спрямовує на реалізацію основної групи компетентностей, які дають можливість реалізувати компетентності: соціальну, полікультурну, комунікативну, інформаційну, саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності.
На нарадах при директорі,  засіданнях учнівського парламенту, розглядаючи питання про стан навчального-виховної роботи в школі, ми звертали увагу вчителів та учнів на виховний потенціал Кодексу честі школяра.. Кодекс забезпечує формування та виховання  духовного стану молоді – молодих громадян України.
За результатами аналізу участі педагогів у методичній роботі спостерігається значне підвищення   активності педагогів школи у масових та групових формах роботи.  У більшості педагогів сформовані основні групи педагогічних компетентностей. Значна частина з них оволоділа навичками застосування інтерактивних форм і методів роботи з учнями. Районні методичні заходи викликають схвальні відгуки серед педагогів і учнів. Зокрема популярними для учителів є педагогічні тренінги, рольові ігри. Значно підвищився інтерес до вивчення перспективного педагогічного досвіду вчителі району, області та впровадження його в практику роботи вчителями Нашої школи.
В сучасному суспільстві тривають швидкі  й  фундаментальні зміни в основних напрямках людської діяльності. Людство має нагаль¬ну потребу обробки інформації. Тому я, як директор школи, ставлю перед собою завдання пошуку нових організаційних форм і методик роботи з педагогічним та учнівським колективом. Держава очікує від усіх, хто пов’язаний з освітньою діяльністю, подальшого удосконалення учительської праці, створення умов для максимальної індивідуалізації навчального процесу.
Дивовижно розмаїтий, багатовимірний і щедрий у невичерпному джерелі любові до дітей творчий талант педагога. Через його діяльність реалізується і державна політика, спрямована на зміцнення інтелектуального та духовного потенціалу нації, і формується особистість, світ якої відбивається у веселках незрівнянного блиску своєї неповторності
      Майже двадцять років моєї долі  та Нашої школи нероздільні. У своїх роздумах про сенс життя хочу відмітити: « Школо! Любов і доле моя! Стоїш ти серед сріблястих верб, сосен, грабів, позираєш на всі боки триповерховими вікнами - очима, як пливуть попід твоїми стінами і спливають через відчинені двері нові й нові покоління… Твої стіни багато чого могли б розповісти… Проходять роки, жовтогарячі вересні змінюють буйнозелені травні, - а ти стоїш школо.  Стоїш, як вічний острівець мудрості, добра і щастя, світлої дитячої мрії, безконечної надії та віри в Людину.
              Будь же благословенна, Школо! Наша сільська школо, ти впевнено вдивляєшся у майбутнє. Ти вже у цьому майбутньому.      
 Майбутнього школа. Якою їй бути? –
Ввібравши все цінне, віками набуте,
Вона стане місцем дитячої мрії,
Де зріють таланти, плекають надії.
Де кожен найменший твій успіх помітний.
І вогник бажання в очицях привітних.
Де злагода й дружба в шкільнім колективі.
Де всі : педагоги і діти, - щасливі!
Майбутнього школа. Яка вона буде?
Майбутнє будують теперішні люди.
  Школа – життя моє, без неї не мислю свого існування . Я вдячна Богові, долі, що допомогла мені знайти «МОЮ» школу – другу родину; вдячна батькам, які підтримали мою юнацьку мрію про вчительську професію, вдячна своїм старшим товаришам, колегам – наставникам, вдячна своїм подругам – ровесникам, які допомогли і допомагають моєму формуванню і становленню як вчителя і керівника, своїм рідним – чоловікові і сину за терпіння, розуміння і підтримку, вдячна своїм учням за їх  розумні, світлі, допитливі очі…
О, доле! Добре розумію:
Без неї я зістарюсь і збіднію»
   

Немає коментарів:

Дописати коментар